Statistike za prošlu godinu govore da je udio neželjene elektroničke pošte (SPAM poruka) u odnosu na cjelokupni promet elektroničke pošte čak 81%, što predstavlja problem globalnih razmjera. SPAM poruke u pojedinim slučajevima mogu izazvati vrlo velike poteškoće, od utjecaja na produktivnost pa do značajnijih materijalnih šteta.
Stoga je dobro obratiti pozornost na neke stvari koje mogu u većoj ili manjoj mjeri smanjiti mogućnost da SPAM poruke budu uopće poslane na vašu e-mail adresu ili da barem smanjite broj primljenih SPAM poruka jer 100%-tna zaštita ne postoji.
1. Prva navika koje se trebate kloniti je unošenje e-mail adresa koje redovito koristite prilikom registracije na razne forume, portale i slična web mjesta gdje vas se preko web forme, između ostalih podataka, traži i unos e-mail adrese. Posebice se ne preporučuje unos e-mail adresa koje se koriste u poslovne svrhe.
U ovakvim slučajevima preporučujemo unos neke e-mail adrese koju rjeđe koristite ili je koristite u privatne svrhe, te u slučaju da i dođe do problema s primitkom većeg broja SPAM poruka to vam neće predstavljati veći problem. Ukoliko nemate takvu e-mail adresu postoji mnogo stranica preko kojih možete izvršiti besplatnu aktivaciju e-mail adresa. Neki od poznatijih besplatnih e-mail servisa su Gmail, Hotmail i Yahoo.
2. Prilikom ispunjavanja raznih obrazaca (primjerice kod ispunjavanja zahtjeva za otvaranje kartice u nekom većem trgovačkom centru, nagradnih igara i sl.) također je preporučljivo unositi e-mail adrese koje koristite u privatne svrhe.
3. Izbjegavajte ostavljati vaše e-mail adrese na web stranici za kontakt. Bolja opcija je izrada web forme koju će posjetitelj moći ispuniti preko vaše web stranice i koja će vam generirati mail na željenu e-mail adresu.
4. Na e-mail adresama koje redovito koristite svakako je preporučljivo da koristite AntiSPAM i Antivirusne filtere, koje uglavnom možete i dodatno podešavati. U većini slučajeva osnovne postavke su sasvim zadovoljavajuće, no ako njihovim uključivanjem niste riješili problem uvijek možete pokušati napraviti korekcije postavki. Filtere možete jednostavno podešavati kroz kontrolni panel, ali pripazite da ne pretjerate jer biste u tom slučaju mogli ostati i bez nekih valjanih e-mail poruka. U slučaju da nemate iskustva s takvim korekcijama možete zatražiti pomoć od vašeg davatelja e-mail usluga.
5. Nikako ne uključujte “Catch all” opciju, ukoliko vam je ona dostupna u postavkama e-mail servera. Ova opcija je vrlo često korištena od strane spammera a ustvari govori mail serveru da svaka e-mail poruka poslana na bilo koju nepostojeću e-mail adresu na vašoj domeni završava baš u vašem inboxu. To je nešto što sigurno ne želite. 🙂
6. Kod slanja poruka na veći broj e-mail adresa preporučuje se stavljanje e-mail adresa u “Bcc” (engl. Blind carbon copy) polje što svakom takvom primatelju onemogućuje da vidi ostale e-mail adrese na koje je poruka poslana i time se utječe na smanjenje mogućnosti zloupotrebe ili daljnje distribucije e-mail adresa.
7. Nikada ne odgovarajte na poruku za koju ste sigurni ili ju smatrate SPAM porukom niti nemojte klikati na linkove koji se znaju nalaziti u takvim porukama. Najbolje rješenje je brisanje poruke.
8. Svaka tvrtka koja pruža usluge e-mail servisa treba imati e-mail adresu oblika “abuse@domena.hr” na koju možete poslati prijavu slanja neželjenih poruka uz uvjet da sa sigurnošću utvrdite da e-mail adresa s koje ste primili SPAM poruku koristi usluge providera na čiju adresu ćete poslati navedenu prijavu.
9. Ukoliko ste korisnik e-mail adrese na koju stižu mailovi poslani preko neke forme s vaše web stranice postoji mogućnost da će skripta biti zloupotrebljena i možete se suočiti s problemom primanja većih količina SPAM poruka, ili u još gorem slučaju postoji mogućnost korištenja forme za distribuciju SPAM poruka. Za zaštitu web formi u zadnje vrijeme se najčešće koristi Captcha tehnologija.
10. Ako unutar tvrtke koristite lokalni mail exchanger pobrinite se da vam postavke podesi stručnjak jer u slučaju kakvih sigurnosnih propusta postoji mogućnost zloupotrebe od strane spammera.
Možda bi trebalo samo pojasniti što se tiče Avalonovih korisnika, da su antiSPAM i antivirusne zaštite optimalno podešene već na serverskoj razini. Nije ih potrebno dirati i možete biti bez brige, no ako se baš neki SPAM provlači i ne da vam mira onda se svakako možete malo poigrati filterima. 😉