Jeste li se ikad zapitali koji su to elementi koje bi svaka web stranica trebala imati? Svi uvijek pričaju o web dizajnu, čiji je zapravo zadatak sve te elemente dobro i funkcionalno posložiti u jednu cjelinu kako bi web stranica bila bolja, preglednija, funkcionalnija i jednostavna za korištenje. U ovom ćete članku saznati kojih to 10 elemenata mora imati web i što trebate pripaziti kod svakog od njih.

10 osnovnih elemenata web stranice

U blog članku “Zašto korisnici napuštaju vaše web stranice” pisao sam o problemima s kojima se vlasnici web stranica susreću, a koji rezultiraju odlaskom korisnika s weba. Većina tih problema upravo je povezana s osnovnim elementima koje bi svaka web stranica trebala imati. Da podsjetim, neki od tih problema su: zastario dizajn, tekst „težak” za čitanje, nejasna navigacija, loši CTACTA (Call to Action) oblik je komunikacije u marketingu koji ima za cilj potaknuti korisnika na određenu radnju, poput posjeta web stranici, preuzimanja aplikacije ili e-knjige. Učinkovit CTA predstavlja jasan i sažet poziv koji korisniku daje do znanja što bi trebao učiniti nakon što naiđe na određeni sadržaj. Gdje se može koristiti CTA? Web stranicaVlastita web stranica odličan je primjer kako se CTA može primijeniti. Nalazi se u kontakt obrascima,...Što je CTA?, web nije prilagođen za mobilne uređaje.

Web dizajn trendovi

Kao što sam spomenuo na početku, osim tih bitnih elemenata weba, prilikom izrade web stranica ili njezinog redizajna, potrebno je uzeti u obzir i web dizajn trendove:

  • Interaktivnost
  • Ravan dizajn s upotrebom kartica
  • Podijeljeni ekran
  • Snažni CTA
  • Hamburger meni
  • Snažnije boje
  • Veliki i podebljani fontovi
  • Animacija
  • Velike i kvalitetne slike
  • Pozadinski video

Dizajn je priča za sebe i u njega u ovom članku neću previše ulaziti. Svatko tko se bavi web dizajnom, ponuditi će vam dvije opcije:

  • gotovo rješenje (recimo gotova WordPress tema) koje će onda prilagoditi vašem vizualnom identitetu, ili
  • “custom” tj. unikatni web dizajn prema vašim željama, potrebama i vizualnom identitetu.

Elementi web stranice

Kako bi vaše web stranice bile informativne, moderne, funkcionalne i korisne vašim korisnicima, kupcima, poslovnim partnerima potrebno je da, osim implementiranih web dizajn trendova, imaju ove osnovne elemente:

  1. Logotip
  2. Navigacija
  3. Tražilica
  4. Naslovi i podnaslovi
  5. Tekst
  6. Slike i video
  7. Forme
  8. CTA i linkovi
  9. Podnožje
  10. Prostor

Logotip

Najčešća pozicija logotipa je gornji lijevi kut na web stranici. Na njemu treba staviti link na naslovnicu. Na žalost, ima još puno onih koji nemaju postavljen link na logotip, pa čak i onih koji nemaju logotip.

Logotip-Sony
Primjer korištenja logotipa na web stranice tvrtke Sony Hrvatska

Logotip i vaš vizualni standard je “početna točka“ od koje se kreće prilikom izrade web stranica. Boje logotipa trebaju biti u skladu s bojama na web stranici.

Navigacija

Možda i najbitniji element web stranice, uz CTA tj. linkove. Ako vam navigacija nije dobra, odnosno zbunjuje korisnika, onda je velika vjerojatnost da će vrlo brzo napustiti web stranicu.

Kod navigacije je bitno da logotip bude link na naslovnicu. Nema potreba za linkom tipa: “Naslovnica”, “Početna” ili “Home page” jer većina korisnika zna da klik na logotip vodi na početnu web stranicu.

Ona treba odgovoriti na pitanja: Gdje sam?, Gdje sam bio?, Kamo mogu dalje?. U navigaciji treba koristiti jednostavan i prihvatljiv rječnik kako bi svatko mogao vrlo lako zaključiti što ga očekuje iza određenog linka.

Osim toga, O nama nemojte stavljati na prvo mjesto. Zašto? Pa zato što ljudi na web stranice prvenstveno dolaze po informacije o vašim proizvodima i uslugama, a ne da saznaju koje ste godine osnovali tvrtku, te koja je vaša misija i vizija. Naravno, ne kažem da te informacije ne treba staviti na web, ali nemojte to nuditi prvo.

bad-navigation
Loša navigacija s previše linkova

Prvo im treba ponuditi linkove na proizvode/usluge, na blog ili novosti, savjete i slične informacije kojima dajete dodatne informacije o svojim proizvodima tj. uslugama.

Navigacija može biti primarna i sekundarna. Nemojte pokušavati u primarnu navigaciju “natrpati” baš sve. Ono bitno izdvojite i stavite u primarnu navigaciju, a manje bitne stvari dolaze u sekundarnu.

Tražilica

Naravno da svatko na webu očekuje da se tražilica nalazi u desnom gornjem kutu. Upisivanjem ključnih riječi u tražilicu, dobit ćete kao rezultat popis stranica gdje se one spominju unutar weba. Ja osobno, slabo koristim takve tražilici, ali smatram da su one bitne jer omogućuju korisnicima da lakše pronađu tražene podatke.

Trazilica-Podravka
Primjer tražilice na web stranicama Podravke

Hoćete li imati tražilicu na web stranicama ili ne, ponekad ovisi i o vrsti same web stranice. Primjerice, ako ste mali obrtnik koji na web stranicama imate predstavljene svoje proizvode ili usluge, s vrlo jednostavnom i jasnom navigacijom (Usluge, Reference, Novosti, O nama, Kontakt) onda vjerojatno i nemate potrebe za tražilicom. S druge strane, ako se radi o korporativnim web stranicama koje mogu biti izuzetno kompleksne i složene, onda ćete imati tražilicu na webu.

Ova tri prethodna elementa (logotip, navigacija i tražilica) zapravo čine zaglavlje koje nisam izdvojio kao poseban element.

Naslovi i podnaslovi

Naslovi i podnaslovi bitni su za SEO

SEO (Search Engine Optimization ili Optimizacija Pretraživača) je proces optimizacije web stranice ili online sadržaja na način da bude bolje vidljiva i rangirana od strane internetskih pretraživača, poput Googlea, Binga ili Yahooa. Glavni cilj SEO-a je povećanje organskog prometa na stranici poboljšanjem njezine pozicije u rezultatima pretraživanja za određene ključne riječi. Što čini proces SEO-a?  Optimizacija sadržaja: Stvaranje vrijednih, jedinstvenih sadržaja koji uključuju odgovarajuće ključne riječi važne za temu...

Što je SEO? (Search Engine Optimization) tj. jedan su od faktora koje Google gleda prilikom pretraživanja i rangiranja rezultata pretrage.

Naslovi trebaju sadržavati ključne riječi koje su bitne za vašu djelatnost. Ukoliko koristite neki od “open source” CMS

CMS (Content Management System) je sustav za upravljanje sadržajem, odnosno softver koji omogućava stvaranje, uređivanje, objavljivanje i upravljanje sadržajima na web stranicama bez potrebe za naprednim tehničkim znanjem. CMS se široko koristi od strane pojedinaca i organizacija koje se bave stvaranjem i održavanjem web stranica, jer olakšava upravljanje sadržajem i omogućava suradnju više korisnika. CMS je ključni alat za osobe i tvrtke koje žele voditi web stranicu, blog ili...

Što je CMS? sustava kao što je recimo WordPress

WordPress je najčešće odabrani CMS na svijetu. Na temelju njega je nastala gotovo polovica postojećih internetskih stranica. WordPress je cijenjen od strane korisnika zbog jednostavnosti, intuitivnosti i lakoće upravljanja. Zbog open source prirode, WordPress može biti razvijan i unaprjeđivan za potrebe specifičnih, individualnih projekata. Kako započeti koristiti WordPress?  Da biste započeli avanturu s WordPressom, prvo vam je potreban WordPress hosting. Hosting osigurava prostor na poslužitelju, gdje će biti pohranjeni svi...

Što je WordPress?
, onda ste donekle bez brige jer će takvi sustavi sami glavne naslove staviti u H1 tag, dok možete to i samo kontrolirati. Podnaslovi će biti u H2 tagu, pa H3,…

Naslovi-WP
Definiranje razine naslova u WordPressu

Naslovi i podnaslovi trebaju biti većeg fonta kako bi bilo dobro čitljivi i uočljivi. 

Tekst

Neizbježni element svake web stranice je tekst koji će opisivati vaše proizvode ili usluge, vašu tvrtku, davati dodatne informacije korisnicima u obliku vijesti, najava, blog članaka.

Molim vas, tekst shvatite vrlo ozbiljno i ako niste spretni u pisanju dajte nekome da vam napiše kvalitetan tekst za web. Tekst na webu ne bi trebao biti kopiran tekst iz vaše brošure jer web stranica nije online brošura.

Definiranje fonta (veličina, boja) ima značajnu ulogu u tome kakvo će biti korisničko iskustvo

Customer experience (CX), poznato kao iskustvo kupca, je zbroj svih iskustava i dojmova koje kupac stječe tijekom interakcije s vašim brendom. To uključuje svaku točku kontakta, od prvog susreta s oglasom, preko procesa kupovine, pa sve do poslijeprodajne usluge i podrške. To je sveobuhvatan pogled na odnos između kupca i tvrtke, koji nadilazi sam proizvod ili uslugu. Zašto je Customer experience tako važan? Značenje Customer experiencea proizlazi iz njegovog...

Što je Customer experience? vaših web stranica. Hoće li se korisnici osjećati ugodno i hoće li tekst na webu moći čitati bez dodatnog naprezanja? Nemojte koristiti više od 2-3 različita fonta.

Tekst na webu treba podijeljen u smislene odlomke i cjeline koje će imati svoj podnaslov. Pojedine odlomke ili cjeline treba odvojiti koristeći takozvani “white space“.

Dijelove teksta tj. ključne riječi treba linkati na druge “landing” stranice pojedinih proizvoda ili usluga.

Slike i video

Uvijek je dobro koristiti vlastite slike, ilustracije, ikone, infografike i sve ostale grafičke elemente na webu kao i vlastiti video. Bez grafičkih elemenata web stranica ne bi bila potpuna, bila bi siromašna.

S njima se stvara interaktivnost, one trebaju zajedno s tekstom ispričati priču vašim posjetiteljima na web stranici. Koristite ih pametno, nemojte pretjerati s njima.

Interaktivnost možete postići i upotrebom animiranog GIF-a. Animirani GIF pojavio se 1987. godine i doživio je procvat u drugoj polovici 90-tih godina kada se upotrebljavao na web stranicama kao jedan od elemenata s kojim se je postizala animacija. Onda je pao u zaborav, dobrih 15 godina, da bi danas opet bio pravi hit. I sam Facebook je u svibnju 2015. godine podržao ovaj format slika i od tada njegova upotreba značajno raste.

Animirani-GIF
Interaktivnost i animaciju postignite uz animirani GIF

Što se tiče video materijala, moj savjet je da isključite “auto play opciju jer ćete s time samo povećati mogućnost da netko napusti vaš web. Ako netko hoće pogledati video, budite bez brige, kliknuti će na “play”.

Velike slike i video u pozadini danas se dosta koriste u dizajnu web stranica.

Forme

Kontakt forme su bitne jer omogućuju komunikaciju između vas i posjetitelja web stranice. One se najčešće koriste za slanje upita i kod prijave na newsletter. Kod njih je bitno da nemaju previše polja koja korisnik mora popuniti jer to odbija korisnike. Budite umjereni u količini informacija koje tražite od njih.

CA-form
Forma za pretraživanje letova na Croatia Airlines web stranici

Kako bi korisnik što lakše i brže popunio neku kontakt formu, ponudite mu već unaprijed predefinirana polja iz kojih će moći izabrati informaciju koju bi inače trebao upisati.

CTA (Call-To-Action) i linkovi

Predstavljaju jedan od najvažnijih elemenata koje vaš web mora imati. Oni pozivaju korisnika na akciju – na klik koji će ga odvesti na neku drugu podstranicu, na web stranicu pojedinog proizvoda ili usluge, na kontakt formu, itd.

Najčešće se koriste riječi kao što su: više, opširnije, pročitaj više, saznaj više, naruči, kupi, pošalji, traži, provjeri.

CTA-colors
Različite boje imaju različit utjecaj na korisnika

Kod njih je osim samog teksta kojeg ćete koristiti u njima, izuzetno bitna i boja. Psihologija boja je vrlo bitna! Boje možete izabrati na način da koristite analogne ili komplementarne boje iz “color wheela” koje se slažu s bojama vašeg vizualnog identiteta (logotipa).

Na ključne riječi u tekstu treba postaviti linkove koji će posjetitelja web stranice voditi upravo tamo gdje on to, na osnovu linka, i očekuje. 

Podnožje

Prije je podnožje bilo totalno zanemaren element web stranica. U njemu smo

SMO (Optimizacija društvenih medija) je proces optimizacije prisutnosti tvrtke ili brenda na društvenim mrežama kako bi se povećala njena vidljivost, interakcija s korisnicima te posjetiteljstvo na web stranici. U okviru SMO koriste se različite strategije i alati kako bi se sadržaji objavljeni na servisima poput Facebooka, Instagrama, LinkedIna ili Twittera učinili zanimljivijima i češće dijeljenima. Zašto je SMO važan? Optimizacija društvenih medija pomaže tvrtkama doseći širu publiku, što rezultira...

Što je SMO? mogli samo pronaći informacije kada je web napravljen, tko ga je napravio i čije je vlasništvo. Naravno, te informacije se i danas najčešće tu nalaze, ali one su samo manji dio toga.

Danas podnožje ima drugi smisao. Osim bitnih informacija o tvrtki (naziv, OIB, adresa, telefon,…) tu ćete pronaći i navigaciju. Zašto? Pa da korisnici prilikom kretanja po vašoj web stranici prema dolje, ne moraju opet okretati kotačić na mišu kada su na dnu web stranice, nego jednostavno mogu kliknuti na neki od linkova u podnožju.

Osim toga tu se stavljaju i linkovi na uvjete korištenja vaših web stranica, proizvoda ili usluga, zaštitu privatnosti, linkovi na društvene mreže, impressum.

Prostor

Kada pišem o prostoru, onda mislim generalno, na prazan prostor na web stranicama, okolo teksta, okolo slika, video, CTA linkova i ostalih elemenata web stranica. Da, svaki dio weba mora imati mjesta, dajte mu da “diše”.

3-Best-ways-to-optimize-white-space-in-web-design-1
“Whitespace”, izvor: www.flashwebz.com

Kada vidim sabijene odlomke teksta, bez nekog normalnog razmaka koji tekst čini ugodnim za čitanje, odlazim s weba i ne želim naprezati oči kako bi pročitao tekst. Isto je i sa slikama, kada su “zalijepljene” za tekst ili obratno (zavisi kako gledate).

Svaki element kojeg imate na web stranici treba imati svoj “prostor”, da se vidi, da bude primijećen, da dođe do izražaju u cijeloj priči.

Jeste li mobile friendly?

Sve ove osnovne elemente web stranice treba dobro posložiti, tj. napraviti kvalitetnu arhitekturu informacija i primijeniti responzivni dizajn kako bi web stranica bila prilagođena za prikaz na mobilnim uređajima.

Danas, u vrijeme digitalne transformacije jednostavno morate biti online i morate biti ”mobile friendly. Jeste li?

Ukoliko imate pitanja vezano za web design, slobodno nam se javite.

CyberFolk
>
CyberFolk
Vaš sam vodič u digitalnom carstvu i prisutan sam u svijetu hostinga više od 25 godina. Na internetu istražujem nove tehnologije, pružajući podršku i rješenja koja odražavaju vaše jedinstvene potrebe.

Tražite li dalje?

Pregledaj po datumu
  • Pregledaj po datumu
  • ožujak 2025
  • prosinac 2024
  • studeni 2024
  • listopad 2024
  • srpanj 2024
  • svibanj 2024
  • travanj 2024
  • ožujak 2024
  • siječanj 2024
  • prosinac 2023
  • studeni 2023
  • listopad 2023
  • srpanj 2022
  • lipanj 2022
  • svibanj 2022
  • travanj 2022
  • listopad 2020
  • kolovoz 2020
  • srpanj 2020
  • lipanj 2020
  • svibanj 2020
  • travanj 2020
  • prosinac 2018
  • srpanj 2018
  • lipanj 2018
  • svibanj 2018
  • travanj 2018
  • svibanj 2017
  • travanj 2017
  • studeni 2016
  • listopad 2016
  • rujan 2016
  • kolovoz 2016
  • srpanj 2016
  • lipanj 2016
  • svibanj 2016
  • travanj 2016
  • ožujak 2016
  • veljača 2016
  • prosinac 2015
  • listopad 2015
  • kolovoz 2015
  • svibanj 2015
  • ožujak 2015
  • siječanj 2015
  • kolovoz 2014
  • srpanj 2014
  • svibanj 2014
  • travanj 2014
  • ožujak 2014
  • veljača 2014
  • siječanj 2014
  • prosinac 2013
  • studeni 2013
  • listopad 2013
  • rujan 2013
  • kolovoz 2013
  • srpanj 2013
  • lipanj 2013
  • travanj 2013
  • ožujak 2013
  • veljača 2013
  • siječanj 2013
  • prosinac 2012
  • studeni 2012
  • listopad 2012
  • rujan 2012
  • travanj 2012
  • ožujak 2012
  • prosinac 2011
  • studeni 2011
  • srpanj 2011
  • lipanj 2011
  • ožujak 2011
  • siječanj 2011
  • prosinac 2010
  • listopad 2010
  • lipanj 2010
  • travanj 2010
  • ožujak 2010