Znamo da boje utječu na naše ponašanje, raspoloženje i djelovanje. Naravno, različite boje također znače različite stvari u različitim kulturama. Bijela boja se drugačije percipira, na primjer, u europskim i azijskim zemljama. Slično je s plavom i crvenom bojom. Pravi izbor boja na web stranici može utjecati na to kako će je korisnici percipirati i hoće li se pretvoriti u konverziju. Može li se broj konverzija i zadovoljstvo korisnika povećati nakon promjene boje? Da vidimo kako stoje stvari.

Ovaj post o bojama na web stranicama posvećen je prvenstveno:

  • pokretanjeu novog posla i izradi nove web stranice,
  • profesionalnim dizajnerima web stranica, grafičkim dizajnerima, programerima, freelancerima,
  • poduzetnicima koji razmišljaju o rebrandingu,
  • marketinškim stručnjacima.

U ovom članku ćete naučiti:

  • kakav učinak boja ima na kupce?
  • mogu li se konverzije povećati nakon promjene boje?
  • vidjet ćete zanimljive primjere učinka promjene boje na stranici.

Istraživanja utjecaja boje u različitim kulturama

Mnogo je članaka na temu istraživanja i raznih teorija o utjecaju boja na ljudsku psihu. O njima je Piotr Zieliński prilično opširno pisao u Roczniki Psychologiczne. U tekstu se osvrnuo na informacije o utjecaju boja na našu psihu, kao i mnoge zanimljive činjenice o tome kako se naše odluke mijenjaju pod utjecajem boja.

Jedno od prvih istraživanja o oglašavanju, njegovim bojama i utjecaju na odluku o kupnji provedeno je 1950. godine. Tada su ispitanici radi usporedbe dobivali samo obojene i crno-bijele reklame u tisku. Godine 2000. Fernandez i Rosen proučavali su učinkovitost reklama u izdavačkoj kući Yellow Pages, manipulirajući sadržajem i bojom reklama. Godine 2001. istraživači Lohse i Rosen predstavili su reklame ne samo različitih boja, već i manipulirane u smislu veličine i oblika (crtež/fotografija). Autori zaključuju da boja igra ulogu u oglašavanju kada može prenijeti relevantne informacije (npr. šarene slike hrane u reklami za restoran ili reklame za foto usluge). Ovo su, naravno, samo neki primjeri.

Također je vrijedno spomenuti boje u različitim kulturama. Ovo je vrlo važno za ljude koji dizajniraju web stranice ili oglase za određeno tržište. Loše odabrane boje mogu utjecati na to kako će oglas biti percipiran. Primjeri:

  • Crvena – u Kini i Japanu ova boja je sinonim sreće, a u Francuskoj se smatra vrlo muževnom bojom. U našoj kulturi crvena se često odnosi na krv i borbu.
  • Crna – obično je u Europi to boja koja se povezuje s elegancijom i žalovanjem, stoga se crna odijela ne preporučuju danju, ali su savršena za večernje ceremonije i sprovode. U Indiji je uz žalovanje povezana bijela boja, a ne crna.
  • Plava – mir, povjerenje, iskrenost, hladnokrvnost i profesionalnost … ali u Iranu to znači žalost, dok je u hinduizmu povezana s plodnošću i … ratom.

Naravno, takvih primjera ima još puno. Vrijedno ih je zapamtiti i upoznati se s njima ako ćemo doista izrađivati ​​web stranice ili oglase za tržišta koja nisu europska.

Psihologija boja i konverzija

Kako piše https://designadvisor.net/, boja čini 60% odluka o kupnji. Oglasi u boji su 42% češći od crno-bijelih oglasa. Ali to nije sve. Bitno je napomenuti da 80% robnih marki kupci prepoznaju po njihovim bojama. Karakteristična boja im olakšava spajanje proizvoda i brenda. Za 84,7% ispitanika boja je glavni faktor pri odabiru proizvoda.

Bitno je dodati da ponekad promjena boje logotipa može značajno utjecati na prodaju proizvoda. Tako je bilo s brendom Heinz koji je eksperimentalno promijenio crveni logo u zeleni i u sedam mjeseci prodao deset milijuna boca proizvoda s novim logom, što je dovelo do ukupne prodaje od 23 milijuna proizvoda. Ponekad čak i osvježavanje logotipa proizvoda može utjecati na njegov odziv kod kupaca.

Prema studiji provedenoj u Kanadi na Sveučilištu Winnipeg, ljudi formiraju mišljenje o proizvodu u prvih 90 sekundi, a oko 60-90% na njihovo mišljenje utječe boja proizvoda!

Boje i klijenti

Ovo je mali, ali zlata vrijedan savjet, posebno za fizičke i online trgovine koje žele pripremiti promocije za svoje kupce. Ovisno o tipu klijenta, možemo mu dodijeliti boju koja će snažnije utjecati na njegovu odluku o kupnji. Čitali smo da neke boje bolje funkcioniraju u određenim situacijama:

  • Emocionalni kupci odabrat će tamnoplavu, crnu ili narančastu.
  • Kupci željni povoljne cijene i ograničenog budžeta – odabrat će nijanse mente/mora (plavo-zelena) i boje proizašle iz tamnoplave.
  • tradicionalni kupci – privlačne su im ružičasta, crvena i pastelno plava.

Ako razlikujemo privlačnost boja prema spolu, možemo ih podijeliti ovako:

Žene:

  • atraktivne boje – plava, ljubičasta, ružičasta
  • neprivlačne boje – siva, smeđa, narančasta

Muškarci

  • atraktivne boje – plava, zelena, crna
  • neprivlačne boje – smeđa, narančasta, ljubičasta

Boje i poznati proizvodi

Ispod su neki primjeri boja i poznatih proizvoda. Također skrećem pažnju na djelatnosti u kojima se pojedina boja najčešće bira.

Crvena

Emocionalno najjača boja. Povezuje se s ljubavlju, srcem i krvlju i budi znatiželju. Popularni brendovi koji koriste ovu boju su Coca-Cola, Nintendo, Virgin i KFC. Ovu boju mogu koristiti brendovi iz prehrambene, logističke i tehnološke industrije. Rijetko se viđa u logotipovima energetskih, zrakoplovnih i financijskih kompanija.

Plava

Povezuje se s produktivnošću, profesionalnošću i povjerenjem. Poznati brendovi: Twitter, Facebook, VISA, IBM. Plava je popularna boja u bankarskim i internetskim tvrtkama i komunicira sigurnost i izvjesnost. Favorizira ju 57% žena i 35% muškaraca. Birana je od strane tvrtki iz medicinske, energetske, financijske i tehnološke industrije. Nije baš popularna u prehrambenom ili automobilskom sektoru.

Zelena

Povezuje se sa zdravljem, prirodom i harmonijom. Zelena boja djeluje opuštajuće i odmara oči. Koristi se kod popularnih brendova Subway i Whole Foods Market. Najčešće je korištena u prehrambenoj, energetskoj, kulinarskoj industriji, industriji održavanja doma i tehnologiji. U automobilskoj industriji, zrakoplovnim prijevoznicima i kada su u pitanju energija i dinamika, rijetko će se odabrati zelena, osim ako se ne radi o “zelenoj” energiji – uzmimo za primjer naftnu kompaniju BP.

Jedna zanimljiva iznimka je nVidia – proizvođač grafičkih kartica. Tabor “zelenih” poznat je po svojim čipovima vrhunskih performansi. Također se smatraju energetski učinkovitijima od konkurencije “crvenih” Radeona.

Narančasta

označava samopouzdanje, ambiciju i entuzijazam. Ovu boju koriste popularni brendovi poput Harley-Davidson, Fante, Nickelodeon. Najčešće se koristi u tehnološkoj i zdravstvenoj industriji, no teško da ćete je pronaći u brendu iz područja financija ili energetike, iako Shell kao naftna kompanija koristi prilično tamno žutu i crvenu, koje zajedno stvaraju skup boja blizak narančastoj.

Imali smo priliku sudjelovati u predavanju dr. Mareka Borowińskog, tijekom kojeg je pokrenuo zanimljivo pitanje prirode fiziologije. Ispostavilo se da narančasta boja utječe na naše oko na takav način da živčani impulsi imaju učinak … povećanja izlučivanja želučanog soka. Sada smo gladni 🙂 Ovo bi značilo da bi se narančasta boja mogla pokazati vrlo prikladnom za cijelu sferu kulinarstva.

Crna

Autoritet, snaga i elegancija. Popularnei brendovi koji koriste crnu boju su Jaguar i CHANEL. Često ga odabiru tehnološka, ​​modna i automobilska industrija. Rijetko se koristi u zdravstvenoj, prehrambenoj i financijskoj industriji.

Bijela / srebrna

Savršenstvo i stil. Koriste ju brendovi kao što su Apple, Honda, Ralph Lauren. Odabiru ih zdravstvene tvrtke, dobrotvorne organizacije, tehnološka i automobilska industrija, međutim, nije popularna u financijskoj i prehrambenoj industriji.

Žuta

Užitak, energija, toplina, inspiracija, međuljudski odnosi, radoznalost i praktičnost. Od popularnih brendova možemo spomenuti National Geographic, Shell ili CAT a koriste ga i brendovi mnogih alata kao što je Stanley. Popularno u energetskoj, prehrambenoj i uslužnoj industriji. Nije popularan u financijama, zrakoplovnim prijevoznicima i automobilskoj industriji.

Ljubičasta

Ljubičasta se često povezuje s lakoćom, kreativnošću i vrlo je ekskluzivna i plemenita boja, no brendovi je rijetko biraju. 

Zabavna činjenica: u srednjem vijeku sirovina za dobivanje ljubičaste bila je jako skupa, stoga su materijale u ovoj boji mogli imati samo kraljevi i crkveni uglednici. Otuda povezanost ove boje s veličanstvom, ekskluzivnošću i čak nedostupnošću.

Boje vs konverzija

Ako potražimo glavne čimbenike odustajanja od kupnje na određenoj web stranici, ispada da kupci navode dva razloga: otežanu navigaciju i loš dizajn web stranice. 93% ispitanika kaže da odluku o kupnji donosi samo na temelju onoga što vide, 42% izjavljuje da je važan čimbenik cjelokupni izgled web stranice, a 52% napušta web stranicu iz estetskih razloga.

Također vrijedi obratiti pozornost na buttone “Call to action”. Dobro pripremljen može povećati vrijednost košarice za 6,5%, povećati ukupnu konverziju za 9%, te povećati konverziju na mobilnim uređajima za 13,5%. Najbolje boje za buttone su zelena, crvena i narančasta.

Konverzija. Zanimljivi primjeri

  • BMI nakon promjene CTA buttona u crveno, zabilježio je povećanje konverzije za 2,55 puta.
  • Promjenom buttona iz zelene u žutu, Ript je doveo do povećanja prodaje od 6,3%.
  • Extra Storage Space primijetio je porast rezervacija skladišnog prostora za 7,8%, nakon promjene CTA buttona iz plave u narančastu.
  • Dmix je povećao konverziju za 3,4% promjenom buttona u crvenu boju.
  • Vegasslotsonline mijenjanjem buttona iz zelene u žutu povećao je konverziju za 175%!

Konverzija i boje – sažetak

Naravno, svaka branša će imati svoje boje, stoga vrijedi testirati različite opcije i vidjeti kako će to zapravo izgledati na našoj web stranici. Isplati se web stranicu podvrgnuti A i B testovima, podijeliti korisnike u segmente koji će testirati drugačiji izgled. Naravno, to zahtijeva rad i financijska sredstva, ali u konačnici – rezultat može biti i više nego zadovoljavajući.

>
Matija Barić
Već 20 godina aktivno se bavim svijetom hostinga i domena. Trebate li pomoć u pronalasku savršene domene ili hosting paketa? Zajedno ćemo pronaći idealno rješenje. Privatno sam veliki zaljubljenik u prirodu.

Dodaj komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena.

Tražite li dalje?