Znamo da boje utječu na naše ponašanje, raspoloženje i djelovanje. Naravno, različite boje također znače različite stvari u različitim kulturama. Bijela boja se drugačije percipira, na primjer, u europskim i azijskim zemljama. Slično je s plavom i crvenom bojom. Pravi izbor boja na web stranici može utjecati na to kako će je korisnici percipirati i hoće li se pretvoriti u konverziju. Može li se broj konverzija i zadovoljstvo korisnika povećati nakon promjene boje? Da vidimo kako stoje stvari.
Ovaj post o bojama na web stranicama posvećen je prvenstveno:
- pokretanjeu novog posla i izradi nove web stranice,
- profesionalnim dizajnerima web stranica, grafičkim dizajnerima, programerima, freelancerima,
- poduzetnicima koji razmišljaju o rebrandingu,
- marketinškim stručnjacima.
U ovom članku ćete naučiti:
- kakav učinak boja ima na kupce?
- mogu li se konverzije povećati nakon promjene boje?
- vidjet ćete zanimljive primjere učinka promjene boje na stranici.
Istraživanja utjecaja boje u različitim kulturama
Mnogo je članaka na temu istraživanja i raznih teorija o utjecaju boja na ljudsku psihu. O njima je Piotr Zieliński prilično opširno pisao u Roczniki Psychologiczne. U tekstu se osvrnuo na informacije o utjecaju boja na našu psihu, kao i mnoge zanimljive činjenice o tome kako se naše odluke mijenjaju pod utjecajem boja.
Jedno od prvih istraživanja o oglašavanju, njegovim bojama i utjecaju na odluku o kupnji provedeno je 1950. godine. Tada su ispitanici radi usporedbe dobivali samo obojene i crno-bijele reklame u tisku. Godine 2000. Fernandez i Rosen proučavali su učinkovitost reklama u izdavačkoj kući Yellow Pages, manipulirajući sadržajem i bojom reklama. Godine 2001. istraživači Lohse i Rosen predstavili su reklame ne samo različitih boja, već i manipulirane u smislu veličine i oblika (crtež/fotografija). Autori zaključuju da boja igra ulogu u oglašavanju kada može prenijeti relevantne informacije (npr. šarene slike hrane u reklami za restoran ili reklame za foto usluge). Ovo su, naravno, samo neki primjeri.
Također je vrijedno spomenuti boje u različitim kulturama. Ovo je vrlo važno za ljude koji dizajniraju web stranice ili oglase za određeno tržište. Loše odabrane boje mogu utjecati na to kako će oglas biti percipiran. Primjeri:
- Crvena – u Kini i Japanu ova boja je sinonim sreće, a u Francuskoj se smatra vrlo muževnom bojom. U našoj kulturi crvena se često odnosi na krv i borbu.
- Crna – obično je u Europi to boja koja se povezuje s elegancijom i žalovanjem, stoga se crna odijela ne preporučuju danju, ali su savršena za večernje ceremonije i sprovode. U Indiji je uz žalovanje povezana bijela boja, a ne crna.
- Plava – mir, povjerenje, iskrenost, hladnokrvnost i profesionalnost … ali u Iranu to znači žalost, dok je u hinduizmu povezana s plodnošću i … ratom.
Naravno, takvih primjera ima još puno. Vrijedno ih je zapamtiti i upoznati se s njima ako ćemo doista izrađivati web stranice ili oglase za tržišta koja nisu europska.
Psihologija boja i konverzija
Kako piše https://designadvisor.net/, boja čini 60% odluka o kupnji. Oglasi u boji su 42% češći od crno-bijelih oglasa. Ali to nije sve. Bitno je napomenuti da 80% robnih marki kupci prepoznaju po njihovim bojama. Karakteristična boja im olakšava spajanje proizvoda i brenda. Za 84,7% ispitanika boja je glavni faktor pri odabiru proizvoda.
Bitno je dodati da ponekad promjena boje logotipa može značajno utjecati na prodaju proizvoda. Tako je bilo s brendom Heinz koji je eksperimentalno promijenio crveni logo u zeleni i u sedam mjeseci prodao deset milijuna boca proizvoda s novim logom, što je dovelo do ukupne prodaje od 23 milijuna proizvoda. Ponekad čak i osvježavanje logotipa proizvoda može utjecati na njegov odziv kod kupaca.
Prema studiji provedenoj u Kanadi na Sveučilištu Winnipeg, ljudi formiraju mišljenje o proizvodu u prvih 90 sekundi, a oko 60-90% na njihovo mišljenje utječe boja proizvoda!
Boje i klijenti
Ovo je mali, ali zlata vrijedan savjet, posebno za fizičke i online trgovine koje žele pripremiti promocije za svoje kupce. Ovisno o tipu klijenta, možemo mu dodijeliti boju koja će snažnije utjecati na njegovu odluku o kupnji. Čitali smo da neke boje bolje funkcioniraju u određenim situacijama:
- Emocionalni kupci odabrat će tamnoplavu, crnu ili narančastu.
- Kupci željni povoljne cijene i ograničenog budžeta – odabrat će nijanse mente/mora (plavo-zelena) i boje proizašle iz tamnoplave.
- tradicionalni kupci – privlačne su im ružičasta, crvena i pastelno plava.
Ako razlikujemo privlačnost boja prema spolu, možemo ih podijeliti ovako:
Žene:
- atraktivne boje – plava, ljubičasta, ružičasta
- neprivlačne boje – siva, smeđa, narančasta
Muškarci
- atraktivne boje – plava, zelena, crna
- neprivlačne boje – smeđa, narančasta, ljubičasta
Boje i poznati proizvodi
Ispod su neki primjeri boja i poznatih proizvoda. Također skrećem pažnju na djelatnosti u kojima se pojedina boja najčešće bira.
Crvena
Emocionalno najjača boja. Povezuje se s ljubavlju, srcem i krvlju i budi znatiželju. Popularni brendovi koji koriste ovu boju su Coca-Cola, Nintendo, Virgin i KFC. Ovu boju mogu koristiti brendovi iz prehrambene, logističke i tehnološke industrije. Rijetko se viđa u logotipovima energetskih, zrakoplovnih i financijskih kompanija.
Plava
Povezuje se s produktivnošću, profesionalnošću i povjerenjem. Poznati brendovi: Twitter, Facebook, VISA, IBM. Plava je popularna boja u bankarskim i internetskim tvrtkama i komunicira sigurnost i izvjesnost. Favorizira ju 57% žena i 35% muškaraca. Birana je od strane tvrtki iz medicinske, energetske, financijske i tehnološke industrije. Nije baš popularna u prehrambenom ili automobilskom sektoru.
Zelena
Povezuje se sa zdravljem, prirodom i harmonijom. Zelena boja djeluje opuštajuće i odmara oči. Koristi se kod popularnih brendova Subway i Whole Foods Market. Najčešće je korištena u prehrambenoj, energetskoj, kulinarskoj industriji, industriji održavanja doma i tehnologiji. U automobilskoj industriji, zrakoplovnim prijevoznicima i kada su u pitanju energija i dinamika, rijetko će se odabrati zelena, osim ako se ne radi o “zelenoj” energiji – uzmimo za primjer naftnu kompaniju BP.
Jedna zanimljiva iznimka je nVidia – proizvođač grafičkih kartica. Tabor “zelenih” poznat je po svojim čipovima vrhunskih performansi. Također se smatraju energetski učinkovitijima od konkurencije “crvenih” Radeona.
Narančasta
označava samopouzdanje, ambiciju i entuzijazam. Ovu boju koriste popularni brendovi poput Harley-Davidson, Fante, Nickelodeon. Najčešće se koristi u tehnološkoj i zdravstvenoj industriji, no teško da ćete je pronaći u brendu iz područja financija ili energetike, iako Shell kao naftna kompanija koristi prilično tamno žutu i crvenu, koje zajedno stvaraju skup boja blizak narančastoj.
Imali smo priliku sudjelovati u predavanju dr. Mareka Borowińskog, tijekom kojeg je pokrenuo zanimljivo pitanje prirode fiziologije. Ispostavilo se da narančasta boja utječe na naše oko na takav način da živčani impulsi imaju učinak … povećanja izlučivanja želučanog soka. Sada smo gladni 🙂 Ovo bi značilo da bi se narančasta boja mogla pokazati vrlo prikladnom za cijelu sferu kulinarstva.
Crna
Autoritet, snaga i elegancija. Popularnei brendovi koji koriste crnu boju su Jaguar i CHANEL. Često ga odabiru tehnološka, modna i automobilska industrija. Rijetko se koristi u zdravstvenoj, prehrambenoj i financijskoj industriji.
Bijela / srebrna
Savršenstvo i stil. Koriste ju brendovi kao što su Apple, Honda, Ralph Lauren. Odabiru ih zdravstvene tvrtke, dobrotvorne organizacije, tehnološka i automobilska industrija, međutim, nije popularna u financijskoj i prehrambenoj industriji.
Žuta
Užitak, energija, toplina, inspiracija, međuljudski odnosi, radoznalost i praktičnost. Od popularnih brendova možemo spomenuti National Geographic, Shell ili CAT a koriste ga i brendovi mnogih alata kao što je Stanley. Popularno u energetskoj, prehrambenoj i uslužnoj industriji. Nije popularan u financijama, zrakoplovnim prijevoznicima i automobilskoj industriji.
Ljubičasta
Ljubičasta se često povezuje s lakoćom, kreativnošću i vrlo je ekskluzivna i plemenita boja, no brendovi je rijetko biraju.
Zabavna činjenica: u srednjem vijeku sirovina za dobivanje ljubičaste bila je jako skupa, stoga su materijale u ovoj boji mogli imati samo kraljevi i crkveni uglednici. Otuda povezanost ove boje s veličanstvom, ekskluzivnošću i čak nedostupnošću.
Boje vs konverzija
Ako potražimo glavne čimbenike odustajanja od kupnje na određenoj web stranici, ispada da kupci navode dva razloga: otežanu navigaciju i loš dizajn web stranice. 93% ispitanika kaže da odluku o kupnji donosi samo na temelju onoga što vide, 42% izjavljuje da je važan čimbenik cjelokupni izgled web stranice, a 52% napušta web stranicu iz estetskih razloga.
Također vrijedi obratiti pozornost na buttone “Call to action”. Dobro pripremljen može povećati vrijednost košarice za 6,5%, povećati ukupnu konverziju za 9%, te povećati konverziju na mobilnim uređajima za 13,5%. Najbolje boje za buttone su zelena, crvena i narančasta.
Konverzija. Zanimljivi primjeri
- BMI nakon promjene CTA buttona u crveno, zabilježio je povećanje konverzije za 2,55 puta.
- Promjenom buttona iz zelene u žutu, Ript je doveo do povećanja prodaje od 6,3%.
- Extra Storage Space primijetio je porast rezervacija skladišnog prostora za 7,8%, nakon promjene CTA buttona iz plave u narančastu.
- Dmix je povećao konverziju za 3,4% promjenom buttona u crvenu boju.
- Vegasslotsonline mijenjanjem buttona iz zelene u žutu povećao je konverziju za 175%!
Konverzija i boje – sažetak
Naravno, svaka branša će imati svoje boje, stoga vrijedi testirati različite opcije i vidjeti kako će to zapravo izgledati na našoj web stranici. Isplati se web stranicu podvrgnuti A i B testovima, podijeliti korisnike u segmente koji će testirati drugačiji izgled. Naravno, to zahtijeva rad i financijska sredstva, ali u konačnici – rezultat može biti i više nego zadovoljavajući.
Preporučeno za tebe
Kako izmjeniti lozinku za Joomla admin sučelje?
Ukoliko ste se našli u situaciji da ste “zaboravili” lozinku za vaše Joomla admin sučelje ne brinite. Lozinku uvijek možete promijeniti kroz phpmyadmin sučelje koje se nalazi unutar vašeg control panel-a. Za vas smo opisali nekoliko jednostavnih koraka te ih popratili screenshot-ovima kako bi jednostavno mogli promijeniti vašu lozinku.
Jednostavna strategija online poslovanja
Zamislite da postoji “generička” strategija online poslovanja koja je profitabilna i učinkovita svim tvrtkama, bez obzira na to čime se bave i kome prodaju. Takva strategija naravno ne postoji, no postoje određeni temelji koji su preduvjet uspješnom online poslovanju, i koje mnoge tvrtke nisu sagradile kad su se prvi put pojavile online. Srećom, na internetu nikad nije kasno da počnete “kako treba”, pa makar i od nule.
Responsive Web Design, prestiž ili potreba?
Ako uzmemo činjenicu da se danas 90% medijske interakcije događa na ekranima, dakle bilo pametnih telefona, tablet, prijenosnih ili stolnih računala te televizora, onda pojam Responsive itekako ima smisla. Dodamo li tome podatak da je Mashable proglasio 2013. “godinu Responsive Web dizajna” onda svakako nemate što čekati. Cijela stvar je toliko svježa i vruća da još uvijek stignete, ukoliko već niste, “prebaciti” vaše web stranice u RWD.
Tražite li dalje?