Vjerojatno svaka osoba koja se koristi Internetom, susrela se sa situacijom kada treba kreirati korisnički račun i pripadajuću lozinku za neki online servis ili društvenu mrežu. Iako je lozinka

U informatici, lozinka je tajna riječ ili niz znakova koji omogućuje korisniku pristup određenim resursima, poput korisničkog računa, računalnog sustava, mreže ili aplikacije. Lozinka se koristi kako bi se osigurala povjerljivost i sigurnost, sprječavajući neovlašten pristup informacijama ili resursima. Dobre prakse za sigurne lozinke uključuju: Dužina: Što je lozinka dulja, to ju je teže pogoditi. Preporučuje se da lozinka ima barem 12 znakova. Složenost: Lozinka bi trebala sadržavati različite...

Što je Lozinka? nešto što nam daje dodatnu sigurnost kod korištenja online usluga, ona vrlo lako može biti „dvosjekli mač“. Ako se ne koristi odgovorno i oprezno može nanijeti više štete nego koristi.

Kako kreirati i čuvati lozinke?

Na žalost, većina ljudi lozinku uzima zdravo za gotovo te uglavnom za lozinku postavi nešto jednostavno, brzo i lako pamtljivo ili što je još gore, koristi istu lozinku za više servisa. Korištenje iste lozinke za više online servisa/alata treba izbjegavati. Upravo to povećava rizik da će netko doći do vaše lozinke preko jednog od servisa i tu istu lozinku može testirati na ostalim popularnim servisima pa vlasnik tih korisničkih profila može biti u velikim problemima.

U ovom članku ću navesti neke metode za osmišljavanje sigurne lozinke te nabrojati i metode čuvanja tih lozinki.

Kreiranje sigurnih lozinki

Kako bi kreirali sigurnu lozinku, moja preporuka je da se držite već poznatih savjeta za kreiranje lozinki kao što su:

  • Količina znakova je najbitnija stavka kod svake snažne lozinke, jednostavno što je više znakova to je lozinka sigurnija. Nepisano pravilo kaže minimalno 12 znakova u lozinki, a sve manje od toga je nesigurno i za današnje standarde i neprihvatljivo ako želite barem donekle biti mirne duše što se tiče sigurnosti vaše lozinke.
  • Znakovi, brojevi, velika i mala slova ključni su elementi za sigurnost lozinke. Uvijek se pobrinite da imate nekoliko znakova, velikih slova i brojeva u lozinki. Svaki dodatni znak znatno povećava vrijeme potrebno da se probije (pogodi) lozinka od strane zlonamjerne osobe.
  • U lozinkama nemojte koristiti gotove riječi, niti kombinaciju riječi kao što je primjerice „Crni automobil“. U današnje vrijeme lozinke se probijaju s računalima namijenjenima upravo tome. Ta računala u svojim algoritmima za provjeru, upravo koriste sve riječi iz rječnika te ih na tisuće puta u sekundi premještaju i kombiniraju ne bi li pogodili lozinku. Većina ljudi, upravo koristi takav oblik lozinke.

Komplicirane, a lako pamtljive lozinke

Glavni problem kod svake lozinke je činjenica da kompliciranu lozinku poput „fSf%3QF-3Gkd5!s4“ ne možemo zapamtiti. Naravno da nam kao takva ne koristi previše, ukoliko nemamo fotografsko pamćenje. No pogledajte primjerice lozinku:

„b3rg4z-3j-n4s4rk-d4rg“.

Lozinka izgleda i je komplicirana, ali lako se pamti. Kako?

Tajna je u tome da je kreirana iz jednostavne izjave „zagreb je krasan grad“, prvo smo

SMO (Optimizacija društvenih medija) je proces optimizacije prisutnosti tvrtke ili brenda na društvenim mrežama kako bi se povećala njena vidljivost, interakcija s korisnicima te posjetiteljstvo na web stranici. U okviru SMO koriste se različite strategije i alati kako bi se sadržaji objavljeni na servisima poput Facebooka, Instagrama, LinkedIna ili Twittera učinili zanimljivijima i češće dijeljenima. Zašto je SMO važan? Optimizacija društvenih medija pomaže tvrtkama doseći širu publiku, što rezultira...

Što je SMO? izvrnuli riječi i dobili „bergaz ej nasark darg“ i onda umjesto razmaka dodali znak „-“ te umjesto slova „E“ i „A“ stavili „3“ i „4“ koji su oblikom slični tim slovima.

Ova “premetaljka” je relativno jednostavna i na taj način možete iz popularnih izjava koje lako pamtite kreirati sigurnu lozinku. Primjer koji sam pokazao je koristio samo par zamjenu slova, minus umjesto razmaka i zamjenu slova brojevima. Vi možete koristiti onu kombinaciju koja vama ima najviše smisla, kako bi lozinka bila lako pamtljiva.

Na ovaj način lako možete kreirati kompliciranu lozinku koja se lako pamti. No, i dalje ostaje problem jer vjerojatno koristite više lozinki na raznim lokacijama. Najpouzdanije rješenje je da imate različitu lozinku za svaki online servis koji koristite te da te lozinke imate spremljene na sigurnoj lokaciji.

Jedno rješenje može biti i da koristite jednu lozinku, ali joj recimo na samom kraju dodate dio koji označava konkretan servis. Primjerice, ako imate lozinku „b3rg4z-3j-n4s4rk-d4rg“ i želite je koristiti za Facebook, ubacite u nju dodatak „fb“. U tome slučaju bi lozinka za Facebook izgledala: „b3rg4z-3j-n4s4rk-d4rg-fb“.

Ova metoda povećava kompleksnost lozinke i smanjuje vjerojatnost da će je netko pogoditi, a ujedno i vama olakšava da zapamtite i grupirate vaše lozinke. Pripazite samo na to da dodatak od pojedinog servisa nije očit u samoj lozinki jer ako netko slučajno sazna vašu lozinku i prepozna da koristite tu metodu grupacije onda ste opet u problemu.

Fraze umjesto znakova

Jedna popularna metoda za kreiranje lozinke je korištenje nasumičnih riječi koje se postave u niz. Bitno je da koristite što više nasumičnih riječi (minimalno 6) koje su u tom slučaju nepovezane i stavite ih u niz. Na primjer:

“grmbijelogbunarametalnijastukoko”.

Ove lozinke su relativno lako pamtljive jer koriste riječi koje su nam svima poznate što je puno lakše pamtiti nego nasumične znakove. Ovu lozinku bi računala namijenjena za probijanje lozinki pogađala godinama, no svaki pravi korisnik će u tih nekoliko godina lozinku bar jednom promijeniti.

Spremanje i organizacija lozinki

Kao što sam i ranije spomenuo, za svaki servis bi trebali imati drugu lozinku. Sve te lozinke nije moguće upamtiti bez neke smislene organizacije. Danas su popularne organizacijske baze za lozinke koje nude razni servisi. Ti servisi funkcioniraju na način da sigurno spreme vaše lozinke u bazama i daju vam ključ za nju u obliku glavne lozinke. Na taj način, morate znati samo tu jednu lozinku koja vam omogućuje pristup svim ostalim lozinkama u bazi.

LastPass

Najpoznatiji online servis za spremanje lozinki je LastPass koji će grupirati sve vaše lozinke i po potrebi vam generirati novu sigurnu lozinku za servis koji želite koristiti. Sve lozinke su vam na istom mjestu, a vi samo trebate vašu glavnu lozinku kako bi svemu imali pristup svaki put kada vam je to potrebno.

LastPass

LastPass – online servis za spremanje lozinki

Naravno ništa nije bez rizika pa tako i servisi poput ovog imaju svoje probleme. Ako vaša glavna lozinka nije kompleksna i ako ne koristite različite lozinke za sve servise onda se gubi smisao korištenja ovakvog servisa. Također, vaše su lozinke spremljene na tuđim serverima što nije svakome prihvatljivo.

KeePass

KeePass je najpoznatiji offline ili lokalni program za spremanje lozinki koji radi na vašem računalu. Ovo bi bila najsigurnija opcija za spremanje lozinki jer vi ste osobno odgovorni za njih i ne morate razmišljati o tome gdje su lozinke spremljene.

KeePass-login

KeePass – login u offline program za spremanje lozinki

Također KeePass uz glavnu lozinku za servis ima opciju da pri spajanju na bazu morate priložiti i dodatni ključ u obliku datoteke koja se recimo nalazi negdje na vašem računalu. To je dodatna zaštita u slučaju ako netko ukrade bazu s lozinkama. Bazi neće moći pristupiti bez lozinke i bez priložene datoteke. Na vama je da datoteku spremite na sigurno mjesto kako joj nitko ne bi mogao pristupiti.

KeePass-new_entry

KeePass – unos novog entiteta

Najveći nedostatak ovakvih servisa je to što ne možete koristiti program na ostalim uređajima jer je baza samo na vašem računalu. Naravno tu postoje zaobilazni putevi poput čuvanja baze na nekom online servisu poput DropBoxa, OneDrive-a, GoogleDrive-a i sličnih, no tu se opet javlja problem spremanja baze na Internetu.

Ako stavite bazu na servis poput GoogleDrivea „haker“ prvo treba provaliti na taj servis što je, sa uključenom dvostrukom autorizacijom, gotovo nemoguće pa tek onda preuzeti bazu i pogađati lozinku pod pretpostavkom da ima pristup i datoteci koja služi za pristup bazi.

6 savjeta za kreiranje dobre lozinke

Kako bi mogli bezbrižno koristiti sve silne mogućnosti Interneta potrebno je samo koristiti zdrav razum i pripaziti na par bitnih stvari. Evo mojih 6 savjeta:

  • koristite kompleksne lozinke,
  • nemojte koristiti istu lozinku na više servisa,
  • koristite neki od sigurnosnih servisa za čuvanje lozinki,
  • uključite dvostruku autorizaciju na svakom servisu koji ima tu opciju,
  • pripazite na sigurnost svih uređaja koje koristite,
  • najbolja je ona lozinka koju ni sami ne znate.
>
Matija Barić
Već 20 godina aktivno se bavim svijetom hostinga i domena. Trebate li pomoć u pronalasku savršene domene ili hosting paketa? Zajedno ćemo pronaći idealno rješenje. Privatno sam veliki zaljubljenik u prirodu.

Tražite li dalje?

Pregledaj po datumu
  • Pregledaj po datumu
  • ožujak 2025
  • prosinac 2024
  • studeni 2024
  • listopad 2024
  • srpanj 2024
  • svibanj 2024
  • travanj 2024
  • ožujak 2024
  • siječanj 2024
  • prosinac 2023
  • studeni 2023
  • listopad 2023
  • srpanj 2022
  • lipanj 2022
  • svibanj 2022
  • travanj 2022
  • listopad 2020
  • kolovoz 2020
  • srpanj 2020
  • lipanj 2020
  • svibanj 2020
  • travanj 2020
  • prosinac 2018
  • srpanj 2018
  • lipanj 2018
  • svibanj 2018
  • travanj 2018
  • svibanj 2017
  • travanj 2017
  • studeni 2016
  • listopad 2016
  • rujan 2016
  • kolovoz 2016
  • srpanj 2016
  • lipanj 2016
  • svibanj 2016
  • travanj 2016
  • ožujak 2016
  • veljača 2016
  • prosinac 2015
  • listopad 2015
  • kolovoz 2015
  • svibanj 2015
  • ožujak 2015
  • siječanj 2015
  • kolovoz 2014
  • srpanj 2014
  • svibanj 2014
  • travanj 2014
  • ožujak 2014
  • veljača 2014
  • siječanj 2014
  • prosinac 2013
  • studeni 2013
  • listopad 2013
  • rujan 2013
  • kolovoz 2013
  • srpanj 2013
  • lipanj 2013
  • travanj 2013
  • ožujak 2013
  • veljača 2013
  • siječanj 2013
  • prosinac 2012
  • studeni 2012
  • listopad 2012
  • rujan 2012
  • travanj 2012
  • ožujak 2012
  • prosinac 2011
  • studeni 2011
  • srpanj 2011
  • lipanj 2011
  • ožujak 2011
  • siječanj 2011
  • prosinac 2010
  • listopad 2010
  • lipanj 2010
  • travanj 2010
  • ožujak 2010

cyber_Folks - Postavke kolačića

Volite li ukusne kolače? Mi također! Neki kolačići se koriste za ispravan rad stranice. Prihvatite i dodatne kolačiće, povezane s performansama, društvenim mrežama i marketingom i zahvaljujući njima, doživjet ćete najbolje iskustvo naše web stranice, jer neprestano radimo na poboljšanju. Svoju dobrovoljnu suglasnost možete u svakom trenutku povući ili promijeniti. Više informacija o korištenim kolačićima možete pronaći u našoj politici privatnosti. Ako želite precizno odabrati svoje postavke, pogledajte vrste kolačića u nastavku.

Funkcionalni (uvijek aktivni)

Ovo su nužni "kolačići" za funkcionalnost web stranice. Stranica neće ispravno raditi bez prihvaćanja ovih kolačića. Primjer: kolačić koji bilježi vašu suglasnost ili protivljenje potreban je kako bismo znali jeste li dali suglasnost za određene radnje na web stranici. Također, omogućuju prijavu u korisnički panel ili izradu narudžbi.

Analitičko-izvedbeni

Omogućuju prikupljanje informacija o načinu na koji koristite web stranicu. Ovi "kolačići" omogućuju nam praćenje broja posjeta i izvor prometa na našoj web stranici, što nam pomaže u mjerenju i poboljšanju njezine izvedbe. Također nam pomažu saznati koje su stranice najpopularnije, a koje najmanje popularne, te razumjeti kako posjetitelji navigiraju na našoj web stranici. Ovi "kolačići" pomažu nam analizirati izvedbu web stranice i prikupljati informacije. Primjer: Možemo stvarati toplinske karte kako bismo saznali koje su informacije lako čitljive a koje ne, čime poboljšavamo dizajn stranice. Također nam omogućuju praćenje češće čitanih blog postova, pomažući nam razvijati zanimljivije sadržaje. Glavni alat kojeg koristimo je Google Analytics.

Društveni

Ovi "kolačići" povezani su s društvenim medijskim platformama i omogućuju vam povezivanje s vašim računima na društvenim mrežama. Putem njih možete dijeliti sadržaje s naše web stranice. Kolačići društvenih mreža (koji dolaze od trećih strana poput Facebooka) prikupljaju informacije kako bi pružili personalizirane oglase. Primjerice, oglasi na vašim društvenim mrežama bolje će se prilagoditi vama i smanjiti vjerojatnost da ćete biti preplavljeni oglasima za usluge ili proizvode koje ste već kupili.

Marketinški

Ovi "kolačići" povezani su s akcijama automatizacije marketinga i praćenjem učinkovitosti oglašavanja. Omogućuju nam, na primjer, ograničenje broja prikazivanja određenog oglasa. Također nam omogućuju provođenje usporednih testiranja kako bismo neprestano poboljšavali izvedbu naše web stranice. Testiranjem različitih rasporeda stranica lakše možemo pronaći onaj koji nudi najbolju čitljivost za korisnike. Također, komunikacija postaje personaliziranija. Na primjer, možemo vam sugerirati članak o pronalaženju domenskog imena ako primijetimo da tražite domenu i teško pronalazite odgovarajuće ime. Iato tako, možemo vam prikazati sugestije za prijavu ako uočimo više uzastopnih neuspjelih pokušaja prijave u korisnički panel. Vaši interesi se grade na temelju informacija iz ovih "kolačića" i aktivnosti na drugim web stranicama. Naši glavni alati za oglasnu mrežu su Google i Facebook.