Jeste li ikada razmišljali o tome možete li učiniti nešto kako bi se vaše web stranice učitavale brže? Osim što sporo učitavanje weba iritira krajnjeg korisnika, definitivno to nije dobro ni za vaše web stranice kao ni za vaš business. Zašto?
Brzina učitavanja web stranice (brzina web stranice) jedan je od faktora kojeg Google uzima u obzir od 2010. godine kod rangiranja na tražilici prilikom pretraživanja. To znači, što vam se web sporije učitava, bit ćete lošije pozicionirani prilikom pretraživanja, a što vam se web brže učitava, vaša pozicija će biti bolja.
Tražilica Bing, također brzinu weba uzima kao faktor prilikom rangiranja.
Naravno, nakon najave Googlea da će brzinu web stranice uzimati kao jedan od faktora rangiranja, interes za to se povećao, kako od strane vlasnika web stranica, tako i od strane agencija koje se bave izradom web stranica.

Trend pretraživanja pojma “brzina učitavanja weba“ raste u zadnjih 6 godina
Osim što je brzina weba bitna za SEO, također utječe i na korisničko iskustvo. Istraživanje koje je proveo sam Google je pokazalo da brže web stranice rezultiraju zadovoljnijim korisnicima, ljudi se na njima više zadržavaju pa je samim time i web stranica produktivnija i efikasnija.
Zanimljivo istraživanje proveo je i Kissmetrics te su objavili vrlo zanimljivu infografiku: How loading time affects your botton line koju svakako pogledajte. Čak 47% korisnika očekuje da se web stranica učita za 2 sekunde ili manje, dok 79% njih koji nisu zadovoljni performansama web stranice više neće kupovati na njoj. Pa ti sad imaj spori web!
Napravite analizu web stranice
Prije poduzimanja bilo kakvih aktivnosti za poboljšanje brzine učitavanja weba, najbolje je napraviti analizu web stranice pomoću online alata. Alata za analizu brzine web stranica ima više, no ja ću izdvojiti samo dva, dok ostale možete pogledati u članku: 16 Website Speed Test Tools for Analyzing Web Performance.
- PageSpeed Insights je besplatan Googleov alat u koji samo morate upisati URL adresu web stranice te kliknuti na “Analyze“. Nakon što alat odradi analizu, dobiti ćete rezultate za mobilnu i desktop verziju vaše web stranice, što je super. Osim toga dobiti ćete i preporuke kako poboljšati loše rezultate. Ne zaboravite da je upravo i mobilna verzija weba jedan od faktora rangiranja.

PageSpeed Insights alat
- Pingdom Website Speed Test će vam isto dati kvalitetne informacije o brzini weba i preporuke što možete učiniti kako bi poboljšali brzinu weba.

Pingdom Website Speed Test alat
Savjeti za brže učitavanje web stranice
Nikako nemojte zanemariti brzinu učitavanja vaše web stranice. Zaista, to je jako bitan faktor kada se govori o SEO (Search Engine Optimization) optimizaciji. Vi sami možete učinite određene stvari kako bi to poboljšali, pa evo 5 savjeta za to:
- izaberite dobar hosting,
- optimizirajte slike,
- optimizirajte i smanjite broj HTTP zahtjeva,
- smanjite preusmjeravanja,
- koristite CDN (Content Delivery Network).
Izaberite dobrog hosting partnera
Ovo je zaista bitan faktor u cijeloj priči oko brzine učitavanja web stranice. Brz i kvalitetan web hosting. Naravno, da Avalon može upravo ponuditi to: brzu i kvalitetu web hosting uslugu, a dokaz tome je istraživanje koje je proveo CEPN (Centar za edukaciju i prevenciju nasilja) koji je 7 dana tražio najbolju hosting tvrtku i izabrao je – Avalon.
Optimizirajte slike za web stranice
Jasno da ćete na svojim web stranicama koristiti slike, bilo da se radi o slikama vaših proizvoda ili usluga, ili o slikama koje su vezane za neke poslovne novosti, ili jednostavno o galerijama slika. Bilo kako bilo, gotovo da ne znam ni jedan web, a da nema barem nekoliko slika.

JPEG – GIF – PNG
Slike treba optimizirati na način da im smanjite veličinu (širinu i visinu u pikselima) koja je dovoljna za web, te da ih objavite u formatima kao što su JPEG ili PNG. Na Internetu postoji puno besplatnih online foto editora koje možete iskoristiti za optimizaciju vaših slika.
O razlikama između JPEG JPEG (engl. Joint Photographic Experts Group) je popularni format kompresije slike široko korišten u digitalnoj fotografiji i web grafici. JPEG omogućuje značajno smanjenje veličine datoteke uz očuvanje prihvatljive kvalitete slike, što ga čini idealnim izborom za pohranu i prijenos fotografija na internetu. JPEG koristi princip gubitne kompresije, što znači da se tijekom kompresije gube neke informacije o slici. Tako datoteke JPEG mogu biti znatno manje od datoteka u formatima... PNG (Portable Network Graphics) je format grafičkih datoteka koji je stvoren kao nasljednik GIF formata. PNG je format bez gubitaka, što znači da ne gubi kvalitetu slike tijekom kompresije. Široko se koristi na internetu zbog svojih brojnih prednosti, uključujući podršku za prozirnost i širok raspon boja. Kada je korisno koristiti format PNG? Format PNG je posebno koristan kada trebate slike visoke kvalitete koje uključuju prozirnost, poput logotipa, ikona ili... SMO (Optimizacija društvenih medija) je proces optimizacije prisutnosti tvrtke ili brenda na društvenim mrežama kako bi se povećala njena vidljivost, interakcija s korisnicima te posjetiteljstvo na web stranici. U okviru SMO koriste se različite strategije i alati kako bi se sadržaji objavljeni na servisima poput Facebooka, Instagrama, LinkedIna ili Twittera učinili zanimljivijima i češće dijeljenima. Zašto je SMO važan? Optimizacija društvenih medija pomaže tvrtkama doseći širu publiku, što rezultira...
Optimizirajte i smanjite broj HTTP zahtjeva
Dijelovi vaše web stranice kao što su slike, skripte i CSS CSS (Cascading Style Sheets) je jezik stilova koji se koristi za definiranje izgleda i formatiranja web stranica napisanih u jeziku HTML (HyperText Markup Language). CSS omogućava odvajanje sadržaja web stranice od njezine prezentacije, što dopušta fleksibilnije i dosljednije upravljanje izgledom stranice. CSS omogućava definiranje različitih stilova, kao što su boja, font, veličina, razmaci, pozadine itd., za različite HTML elemente, poput zaglavlja, paragrafa, tablica, poveznica. CSS olakšava odvajanje sadržaja web... HTTP (Hypertext Transfer Protocol) je komunikacijski protokol, osnovni sustav korišten na internetu, koji omogućava internetskim preglednicima povezivanje sa serverom i preuzimanje web stranica s njih. Kako funkcionira HTTP? HTTP funkcionira na principu zahtjeva i odgovora između klijenta (preglednika) i servera. Kada korisnik upiše adresu stranice u preglednik, preglednik šalje HTTP zahtjev serveru, koji zatim obrađuje taj zahtjev i šalje odgovor, obično u obliku web stranice koju korisnik može prikazati/vidjeti...

HTTP zahtjev klijentskog računala prema serveru
Generalno, pokušajte smanjiti i optimizirati broj tih zahtjeva, a naravno ako to ne znate sami učiniti, onda to napomenite tvrtki koja vam radi/održava web stranice.
Smanjite preusmjeravanja
Svaki put kada vaša web stranica preusmjeri web preglednik na neku drugu URL URL (Uniform Resource Locator) je standardni format internetske adrese koji omogućuje jednoznačno određivanje lokacije resursa na mreži. To je ključni element koji omogućuje pristup web stranicama, datotekama, slikama i drugim resursima dostupnim na mreži. URL se široko koristi u internetskim preglednicima, aplikacijama i sustavima za upravljanje sadržajem. URL se sastoji od nekoliko elemenata koji zajedno čine punu adresu. Najvažniji među njima su: Protokol - Određuje način komunikacije s poslužiteljem. Najčešće korišteni...
Koristite CDN (Content Delivery/Distribution Network)
Najjednostavnije bi tu uslugu mogli opisati kao mrežu servera za distribuciju statičnog dijela web stranice. Što to znači? Kada korisnik dođe na vaše web stranice, dio stranice je statičan kao recimo web stranica “O nama“, dok je dio web stranice kao što su “Novosti“ dinamičan jer sadržaj i slike pojedine novosti “vuče“ iz baze.
Prilikom korištenja CDN CDN (Content Delivery Network) je decentralizirana mreža poslužitelja koji omogućuju brzu dostavu internetskih sadržaja kao što su web stranice, multimedijalni sadržaji i drugi resursi korisnicima iz različitih geografskih lokacija. Glavni cilj CDN-a je povećanje učinkovitosti i dostupnosti internetskih sadržaja smanjivanjem vremena odaziva poslužitelja i smanjenjem kašnjenja u dostavi sadržaja korisnicima. CDN se često koristi od strane velikih web stranica, platformi e-trgovine, multimedijskih servisa i drugih online usluga kako bi...

Prilikom korištenja CDN servisa distribicija web sadržaja je daleko brža
Najpoznatiji CDN servis je CloudFlare, koji je jednostavan za korištenje, brz i besplatan. Ukoliko imate kompleksne web stranice, s puno sadržaja definitivno preporučujem korištenje CDN-a.
Kako do bržeg weba?
Osim ovih 5 savjeta brzina web stranica ovisi i o drugim faktorima i naravno da je teško zadovoljiti sve njih. Nikad nećete postići dobar rezultat, ako barem ne pokušate zadovoljiti neke od faktora.
Recimo, jedan od savjeta koje će vam i sam Google preporučiti nakon analize weba je da JavaScript JavaScript je visokorazinski, dinamičan programski jezik koji se uglavnom koristi za stvaranje interaktivnih elemenata na web stranicama. Široko se koristi kako na strani klijenta (u web preglednicima), tako i na strani poslužitelja (putem platformi poput Node.js) za stvaranje interaktivnih web stranica, web aplikacija, internetskih igara, mobilnih aplikacija i drugog. JavaScript omogućava dodavanje interaktivnosti web stranicama. To je jedan od ključnih sastojaka web tehnologija, uz HTML i CSS, koji su...
Osim toga, web stranice možete optimizirati i upotrebom raznih gotovih alata, pogotovo ako su web stranice zasnovane na “open-source“ platformi kao što je WordPress. O tim dodacima kao što su W3 Total Cache i WP Optimize pisao sam u članku: Top 10 WordPress plugina za vaše web stranice pa ih svakako uzmite u obzir.
Bonus savjet
Jedan od najefikasnijih načina za ubrzavanje web stranice je uključivanje GZIP kompresije na Linux serveru na kojem se stranice nalaze. To omogućuje serveru slanje “zipanih“ podataka prema Internet pregledniku, a sve aktualne verzije najkorištenijih preglednika mogu takve podatke primiti, raspakirati i prikazati ih korisniku. Na ovaj način možete ubrzati učitavanje web stranice čak do 60%.
Zapamtite: u online svijetu ništa nije više frustrirajuće od web stranice koja se sporo učitava!
Nemojte ignorirati brzinu učitavanja weba već pokušajte poraditi na njoj kako bi uz dobar sadržaj (content) bili što bolje pozicionirani na tražilici.
Ukoliko želite optimizirane, moderne i funkcionalne web stranice koje ćete kasnije sami ažurirati, pošaljite nam upit.