B2C

Business to Customer

B2C – to skraćenica koja dolazi od izraza Business to Customer (B2C). Označava sve odnose na tržištu koji se javljaju između tvrtke i krajnjeg kupca i suprotno je od B2B, gdje su situacije vezane za poduzeća.

Business to Customer znači prodaju proizvoda i usluga koje nudi tvrtka maloprodajnom kupcu. Odnos tvrtka-kupac odvija se i stacionarno (maloprodaja) i online (prodaja u online trgovinama).

U stacionarnoj i internetskoj prodaji zajedničke aktivnosti na tržištu su:

  • stjecanje klijenata i izgradnja dugoročnih odnosa – velika pažnja posvećuje se praćenju ciljne skupine, razumijevanju njihovih potreba i odgovarajućoj razini podrške. To posebno vidimo u razvijenim procesima koji se odvijaju u e-commerceu,
  • zadržavanje kupaca – to su npr. programi vjernosti,
  • osiguranje najboljeg iskustva kupovine za kupca – potpune informacije, pravilna izloženost proizvoda, kvalitetna korisnička podrška, brza i učinkovita web stranica, intuitivan proces kupovine.

    B2C je model u kojem su poslovne aktivnosti usmjerene na krajnjeg kupca. Za razliku od modela B2B, u B2C postoji mnogo tvrtki čije su aktivnosti usmjerene na prodaju proizvoda ili pružanje usluga individualnim kupcima/korisnicima. Stoga je u tom odnosu važna veza koju brand uspostavlja s kupcem. U svjetlu velike konkurencije i zasićenja tržišta, važno je istraživanje alata koji će pomoći u izgradnji konkurentske prednosti subjekta. To je dizajniranje iskustava kupaca koje uključuje: iskustvo procesa kupovine (učinkovit proces kupovine, brza i funkcionalna internetska stranica, osiguranje sigurnosti transakcija, to uključuje prisutnost SSL certifikata) i usluga kupcima. Izgradnja odnosa s kupcem je dugotrajan i složen proces, ali upravo on donosi odluku o izboru tvrtke.

Proces kupovine u poslovnom modelu B2C fokusira se na 4 područja.

  • svijest,
  • interes
  • odluka
  • transakcija

B2B i B2C – razlike

Prva razlika je prvenstveno ciljano tržište. Korisnici aktivnosti su različiti. Aktivnosti u B2B modelu usmjerene su na poslovne subjekte, dok su aktivnosti u B2C modelu usmjerene na krajnjeg kupca. B2C obično karakterizira veći broj realiziranih transakcija, ali te transakcije imaju manju vrijednost u usporedbi s transakcijama u B2B modelu.

Druga razlika odnosi se na tijek donošenja odluka i njegovu složenost. B2C odnos znači da je odlučitelj i izvršitelj kupovnih radnji ista osoba. U procesu nije uključeno više odlučitelja. To znači da je kupovni proces učinkovitiji i da je vrijeme realizacije brže – proces donošenja odluka i kupovine nije previše složen. S druge strane, u B2B modelu kupovni proces je složeniji, a odlučivanje razgranatije. U proces je uključeno više odlučitelja, a finalna odluka o kupnji zahtijeva odobrenje više osoba na različitim razinama odlučivanja.

Važna stvar su i proizvodi i usluge koji su predmet kupnje. U B2C modelu obično govorimo o manje sofisticiranim proizvodima koji su usmjereni na zadovoljenje specifičnih potreba kupaca i često su odmah dostupni. U B2B odnosima govorimo o poslovnim rješenjima, koja ne uključuju samo kupnju, već i njihovo održavanje. Važan faktor je i personalizacija. Dobar primjer su hosting rješenja; kupnjom, na primjer, VPS servera, krajnji kupac može dobiti i administraciju te tehničku podršku. Dakle, odnos nije ograničen samo na kupnju, već se nastavlja i nakon same transakcije.